Eismo saugumo specialistai teigia, kad iki 90 proc. eismo įvykių susiję su vairuotojų regėjimu. O ar įsivaizduojate lietingą dieną vairavimą be valytuvų?

Mary Anderson

M. Anderson valytuvo schema

Mary Anderson gimė 1866 metais Alabamoje. Gyveno su mama ir vyresne seserimi. 1893 metais išvyko į Kaliforniją dirbti vynuogyne ir galvijų fermoje, bet netruko grįžti namo,  kur pradėjo rūpintis sergančia teta, kuri šeimai paliko aukso ir papuošalų kolekciją.1902 metais, pasiėmusi dalį tetos palikimo, Mary Anderson pirmą kartą apsilankė Niujorke. Snigo.Važiuodama tramavajumi, ji pastebėjo, kad vairuotojas  vis turėjo sustoti ir nuvalyti sniegą nuo priekinio lango. Tais laikais visi vairuotojai taip darė, o per ypač gausius kritulius eismas iš viso nebuvo įmanomas.  Grįžusi namo, M. Anderson sukūrė medinį valytuvą su gumos sluoksniu ant smaigo, pritvirtinamo prie rankenos transporto priemonėje- norint nuvalyti stiklą, rankenėlė būtų patraukiama ir valytuvas  nuvalytų langą. 1903 metais M. Anderson savo prietaisui gavo patentą. Tačiau Kanados automobilių gamintojai abejojo valytuvo komercine veikla –  esą rankinis valytuvo valdymas blaškys vairuotojų dėmesį ir didins avarijų skaičių keliuose!

Taigi iš savo atradimo M. Anderson negavo jokios asmeninės naudos.

 

 

Charlotte Bridgwood

Visgi nuo 1916 metų valytuvai tapo privaloma kiekvieno automobilio detale. 1917 metais Charlotte Bridgwood, nedidelės gamybos įmonės prezidentė Niujorke, patentavo elektra valdomą valytuvą. Tačiau juo niekas nesidomėjo iki pat 1923-iųjų. Tuomet bendrovė „Bosch” sukūrė elektrinį valytuvą, kuris mažai kuo skiriasi nuo dabartinio.

Dabar valytuvai yra jau neatsiejamas automobilio komponentas, kurį privalome reguliariai keisti. Deja, dauguma vairuotojų tai pamiršta ir valytuvus keičia tik tada, kai jie visiškai sulūžta arba nusidėvi. Dažniausiai tai yra pastebima per vėlai, kada būna pažeistas priekinis automobilio stiklas. Apie valytuvų susidėvėjimą dažniausiai išduoda tokie simptomai kaip cypimas, nepakankamas priglūdimas prie stiklo, gumos sutrūkinėjimas. Nusidėvėję valytuvai ne tik nebenuvalo stiklo, bet ir jį braižo. O tai turi didžiulę įtaką matomumui – vienam pagrindinių saugaus eismo elementų. Be to, panaikinti stiklo subraižymus paprastai nebeįmanoma – vadinamieji „voratinkliai“ ant jo atsiranda visam laikui. Jie labai apsunkina matomumą saulėtomis dienomis.

Testų rezultatai parodė, kad daugumos gamintojų valytuvai optimalias našumo savybes išlaiko tik 6mėn. Todėl nepriklausomai nuo išvaizdos, valytuvus rekomenduojama keisti būtent kas tokį laikotarpį. Atidi priežiūra, reguliarus būklės įvertinimas – tai, kas leis važiuoti ir komfortiškiau, ir saugiau.