Šiek tiek istorijos

Keleivinio salono oro šaldymo įtaisas buvo išrastas anksčiau, negu sukurtas kondicionierius. Ir netgi anksčiau negu automobilis. Ir nors dauguma automobilinių išradimų buvo atlikta Europoje, tačiau pirmasis kondicionierius automobilyje buvo pagamintas JAV. Pirmas automobilis, kuriame buvo sumontuotas mums įprastas kondicionierius, buvo 1939 metais pagamintas „Packard“. Norėdamas įjungti kondicionierių, šio automobilio vairuotojas privalėdavo užgesinti variklį ir ant kompresoriaus skriemulio uždėti dirželį, kad šis pradėtų veikti. 1940-1942 metais „Packard“ pagamino apie 1500 automobilių su oro kondicionieriais. 1941 metais apie 300 automobilių su kondicionieriais išleido kitas automobilių gamintojas – „Cadillac“. Šis gamintojas įvedė naujovę – kompresoriaus išjungimą rankenos pagalba. Laikui bėgant, 1966 metais JAV jau buvo 3,5 milijono automobilių su kondicionieriais, 1986 – aisiais – 20 milijonų. Šiuo metu JAV apie 80 procentų lengvųjų automobilių yra su kondicionieriais. Europoje šis procentas yra kur kas mažesnis, tačiau pastaraisiais metais sparčiai didėja, ypač kalbant apie naujų automobilių gamybą, kuriuose daugumoje oro kondicionierius montuojamas kaip standartinės įrangos dalis.

Kondicionieriaus veikimas

Automobilio kondicionierius veikia uždaru ciklu. Kompresorius pumpuoja freono dujas, kurios patekę į radiatorių atvėsta ir virsta skysčiu. Toliau per termoreguliacinį vožtuvą praėjęs skystis virsta dujomis. Freonas atiduoda šaltį, kuris nuo išgarintojo yra pučiamas į saloną. Freono dujos grįžta į kompresorių, kur yra suspaudžiamos iki aukšto slėgio ir virsta skysčiu. Toliau ciklas vėl kartojasi. Be abejo, šio ciklo veikimas priklauso nuo daugybės aspektų, taipogi neužtenka vien tik žinoti, jog kondicionierius veikia ir suteikia komfortą keliaujant automobiliu. Pagrindiniai aspektai, kurie trukdo tinkamą oro kondicionierių sistemos veikimą, pateikiami toliau.

Kondicionieriaus gedimai ir jo priežiūra

Automobilių su oro kondicionieriumi priežiūra yra brangesnė vien dėl papildomų agregatų po variklio dangčiu. Tačiau, tinkamai ir laiku prižiūrint visą kondicionavimo sistemą galima išvengti didelių finansinių išlaidų, ir tuo pačiu – išsaugoti savo sveikatą. Pagrindinės probleminės vietos, kur randami sistemos gedimai – tai kiauras oro kondicionieriaus radiatorius. Tai ypatingai aktualu senesniems automobiliams, kurie būna matę daug žiemos sezonų. Laikui bėgant, net ir aliuminiai radiatoriai oksiduojasi ir esant dideliam sistemos slėgiui, neatlaiko ir ima leisti freoną. Kitas galimas gedimas – kondicionieriaus kompresoriaus. Kompresorius yra esminė sistemos dalis, kadangi jo dėka paleidžiamas visos sistemos veikimas. Kompresoriaus viduje esanti elektromagnetinė ritė reguliuoja sistemos įjungimą/išjungimą. Tačiau, kompresoriaus mechanizmas linkęs gesti, ypač ilgą laiką nenaudojant kondicionieriaus sistemos. Taipogi jis dėvisi, kuomet nepakankamai užpildoma kondicionieriaus sistema – su freonu pildomas alyvos kiekis tampa nebepakankamas kompresoriui tepti, ir jo mazgai dyla labiau, nei turėtų.

Na o jei sistema veikia be priekaištų ir salone esančia vėsa džiaugiatės kasdien, norime priminti, kad kondicionieriaus veikimas nėra tik privalumas – už suteikiamą malonumą jam turite atsidėkoti ir pastovia priežiūra, kadangi nevaloma kondicionieriaus sistema gali tapti tikra bakterijų nešėja. Dirbant kondicionieriui ant kondicionieriaus garintuvo susidaro kondensatas, kitaip vandens lašeliai, prie kurių prilimpa įvairios dulkės, žiedadulkės nuo augalų. Kai kondicionierius išjungtas, šioje dulkių ir purvo terpėje pradeda veistis įvairios bakterijos, dėl to atsiranda nemalonus kvapas automobilio salone. Nepaisant to, pasak medikų, netinkamai eksploatuojamas oro kondicionierius taip pat gali tapti ir alerginių bei infekcinių ligų priežastimi. Tikrai taip, šioje sistemoje atsiradusios bakterijos, kurios oro latakais patenka į automobilio saloną kartu su pučiamu vėsiu vėjeliu, sukelia nemažai sveikatos problemų. Didžiąja dalimi būtent pelėsiai ir bakterijos sistemoje dažnai sukelia kvėpavimo takų problemų automobiliu važinėjantiems asmenims – pradeda perštėti gerklę, skaudėti galvą. Tad šio proceso pasekmės gali būti ne tik nemalonus kvapas automobilio viduje, bet ir gali būti sukeltos ligos ar infekcijos kaltininkas. Pasirūpinus tinkama sistemos dezinfekcija kasmet prieš šiltąjį sezoną, jūs išvengsite visų šių nemalonumų. Šio proceso metu ne tik pašalinamos bakterijos, bet ir suteikiamas geras kvapas visoje automobilio vėdinimo sistemoje. Taip vadinamas rūkas, kuris susidaro naudojant dezinfekcines priemones, patenka į oro padavimo sistemą, pereina per garintuvą ir kitus oro padavimo kanalus. Vidinėse sistemos paviršiuose rūkas kondensuojasi ir skystyje esančios aktyvios medžiagos pradeda naikinti bakterijas, grybelius, pelėsius ir kitus kenksmingus organinius junginius. Procedūra nereikalauja didelių investicijų, o rezultatas akivaizdžiai juntamas – po dezinfekcijos automobilio salone atsiranda malonus, neįkyrūs kvapas, kuris tampa nejuntamu jau po kelių dienų.

Dar vienas svarbus aspektas, norint tinkamai prižiūrėti visą automobilio vėdinimo sistemą – reguliarus salono filtro keitimas. Dažnas vairuotojas pamiršta šią procedūrą, kurią atlikus taip pat pagerėja oro cirkuliacija salone, sumažėja kenksmingų medžiagų patekimas į saloną. Įtin daug kenksmingų medžiagų ir neigiamų kvapų sulaiko aktyvios anglies salono filtrai, kurie sulaiko žalingų išmetamųjų dujų pateikimą į saloną. Aktyvios anglies filtrai savo veiksmingumu tikrai pateisina vartotojų poreikius – jie montuojami į didžiąją dalį naujų automobilių. Reguliarus salono filtro keitimas taip pat padeda sumažinti dulkių, bakterijų patekimą į automobilio saloną, tad rekomenduojama prieš kiekvieną sezoną, šalia kitų filtrų, pasikeisti ir salono filtrą.

Patarimai, eksploatuojant automobilį su kondicionieriaus sistema:

Kasmet prieš šiltąjį metų laikotarpį patikrinkite visą sistemą – sandarumą, freono lygį;

Naudokitės tik tų servisų paslaugomis, kurie naudoja tinkamas medžiagas kondicionieriaus sistemos priežiūrai ir pildymui;

Ruošiant sistemą prieš sezoną, nepamirškite ir salono filtro keitimo – jis taipogi daro didelę įtaką visos vėdinimo sistemos sklandžiam veikimui;

Kasmet dezinfekuokite sistemą nuo bakterijų ir pelėsių;

Venkite didelių temperatūrinių skirtumų tarp esamos temperatūros automobilio salone ir tvyrančios lauke.