Trumpai apžvelkime, kokie būna stabdžių skysčiai ir kuo gi jie skiriasi. Visų pirma, visi stabdžių skysčiai žymimi raidėmis DOT – tai JAV valstybinės įstaigos Department of Transportation trumpinys. Būtent ši įstaiga ir parengė FMVSS 116 DOT reikalavimus, pagal kuriuos stabdžių skysčiai skirstomi į DOT-3, DOT-4, DOT-5,DOT-5.1.

Pirmiausiai apžvelkime skysčius, kurie mums iš esmės nereikalingi: DOT-2 ir DOT-5.

DOT-2 – tai mineralinis stabdžių skystis (nuo sovietinių laikų žinomas kaip NEVA/ BSK), pagamintas iš ricinos aliejaus ir alkoholio mišinio. Šio sauso skysčio virimo temperatūra ne mažesnė kaip 190°C,o šlapio – ne mažesnė kaip 140 °C. Skystis nehidroskopinis (iš aplinkos nepritraukia vandens molekulių), taip pat – jo greičiausiai jau negamina, tai daugiau ir nesiplėsime.

DOT-5 – pagamintas iš sintetinės silikoninės bazės:

Di-2-ethylhexyl sebacate

Dimethyl polysiloxane

Tributyl phosphate

Dažniausiai prie tokių skysčių didelėmis raidėmis prirašyta ,,Silicon based“ ar panašiai, skystis taip pat nehidroskopinis. Sauso skysčio virimo temperatūra ne mažesnė kaip 260 °C, o šlapio – kaip 180 °C. Skysčio klampumas prie -40 °C ne didesnis kaip 900 mm2/s. Netinkamas naudoti kasdien, nes labai graužia gumas. Be to, DOT-5 negalima maišyti nei su vienu kitu stabdžių skysčiu.

Verta žinoti, kad DOT-5 ir DOT-5.1 yra dvigubai skystesni už DOT-4 ir DOT-3, todėl stabdžiai būna daug jautresni, bet sistemoje dažniau pasitaiko prasisunkimas.

Visi DOT-3, DOT-4 ir DOT-5.1 yra sintetiniai ir gali būti maišomi tarpusavyje, todėl bet kokie kiti užrašai ant bakelio – marketingas.

Stabdžių skysčiai DOT-3, DOT-4 ir DOT-5.1 yra pagaminti glikolių ir jų eterių pagrindu:

Alkyl ester

Aliphatic amine

Diethylene glycol

Diethylene glycol monoethyl ether

Diethylene glycol monomethyl ether

Dimethyl dipropylene glycol

Polyethylene glycol monobutyl ether

Polyethylene glycol monomethyl ether

Polyethylene oxide

Triethylene glycol monobutyl ether

Triethylene glycol monoethyl ether

Triethylene glycol monomethyl ether

Dėl to šie stabdžių skysčiai yra hidroskopiniai – prisitraukiantys vandens iš atmosferos. Kritine riba laikoma 3,5 % vandens bendroje masėje, todėl stabdžių skysčiai ir turi 2 virimo temperatūras – sausą ir šlapią. Kaip galėjote pastebėti, 3,5 % vandens virimo temperatūrą sumažina 70-80 laipsnių:

DOT-3 205 ° 140 °C

DOT-4 230 °C 155 °C

DOT-5.1 260 °C 180 °C

Tokie yra minimalūs reikalavimai. Taip pat gali būti, kad vieno gamintojo DOT-4 virimo temperatūros bus geresnės nei kito DOT-5.1 stabdžių skysčio.

Kam apskritai reikalinga žinoti apie šias temperatūras? Trumpai tariant, stabdžių skystis nėra suspaudžiamas, tačiau jei jis užvirtų – atsirastų oro burbuliukų ir skystis būtų suspaudžiamas. Tarkime, jei važiuotumėte labai dideliu greičiu, labai tikėtina, kad stabdžiai ,,dingtų“ – sėkmės atveju sustotumėte žemindami pavaras. Po to stabdžiai vėl turėtų pradėti veikti, kadangi stabdžių skystis bus atšalęs – tokiu atveju nuvykus į automobilių servisą, problema greičiausiai nebus surasta.

Taigi jei skystyje yra virš 4 % vandens, skystis yra praradęs savo spalvą arba matomos priemaišos – jį būtinai reikia keisti. Kaip tai nustatyti? Deja, patys to nepadarysite, tam reikalinga laboratorija ir sudėtingi tyrimai.

Svarbu žinoti, kad stabdžių skystis yra necirkuliuojantis, todėl stabdžių skystis bakelyje neturi nieko bendro su ,,dirbančiu“ stabdžių skysčiu tarp cilindro ir suportų. Tuomet kaip žinoti, kas kiek laiko jį keisti? Jei saugote save ir savo automobilį, pasikeiskite bent kas keletą metų.

Informaciją parengė Marius, susistemino UAB ,,Remonto centras” komanda